Snöiga granar och fåglar.....

 
Här ovan ser man bara en lite del av alla de "fåglar" och snötäckta granar som jag har övat på att måla.
När jag övar att måla något så använder jag båda sidorna av pappret.
Detta för att "spara" på det dyra akvarellpappret.
 
 
 
Fåglarna som jag har övat på att måla är ju fanstasifåglar.... både till utseende och färger.
Jag har målat dom ur min fantasi och hur jag tror att fåglar kan se ut från olika
håll och positioner.
 
 
 
 
 
 
 
Här har jag försökt måla fåglar som åker skidor och skridskor.
Det var inte lätt att få till rätt uttryck och kroppsrörelser på fåglarna.
Men det var roligt och jag kommer att försöka igen....

 
 
Att måla snöklädda granar är svårt, tycker jag.
I akvarell ska man ju (helst) använda papprets vithet när man vill ha vitt/ljus färg i motivet.
 
 
 
Så när jag har övat på dessa snöiga granar så har jag först målat snön som ska vara på grenarna.
Och efter det så har jag målat dit själva granen.... eller ja..... något som ska lika en gran......
 
 
 
Man kan "fuska" med att måla snö med bla. en täckande gouasche färg, vilket jag har
provat på här.
Då kan man måla granen först och sen måla dit snön på grenarna.
Det funkar väl det med, även om jag tycker att det är mer "roligt" och utmanande
att förska få till snö med att "spara" vitt på pappret.....
 
 
 
Då jag målar granarna från fanstasin så har jag lite svårt att få till granarnas form
och så även snöfläckarna så att det ska se bra ut.
 
 
 
Sen målar jag direkt motivet på pappret, utan att först ha ritat dit motivet med blyerts.
Det gör det också svårare att få till rätta propotiner, form osv.
Men det är mer utmanande så, vilket jag tycker om.... ibland....
 
 
 
Jag kommer att fortsätta att öva, öva och öva att måla dessa snöklädda granar tills jag
blir något så när nöjd..... OM jag nu någonsin blir det?......
 
Sen ska jag även köpa mig en surfplatta som jag kan använda mig av och ta fram
referensbilder att måla efter......,
 
 
 

Kommentera inlägget här :