Misslyckade pastellmålningar....eller?......

Jag sitter lite då och då i mitt pysselrum och målar/kladdar.
Jag testar mig fram med olika papper, färger, penslar, teknik osv.
Och hittills har jag inte "hittat det rätta sättet".... ja, jag vet inte vad som funkar bäst...
eller hur jag ska göra för att få det bästa resultatet..... eller hur man använder
färgerna och materialet bäst....osv....osv.
 
Det finns ju huuuuur mycket som helst att måla med... och måla på.
Det är bara att testa, öva, testa och öva.... och ha en massa tålamod när färgerna
inte blir och gör så som man har tänkt sig.
 
 
 
Det är sällan slutresultatet blir så som man har tänkt sig.
 
Här har jag målat med pastellkritor.
Tanken var att måla päron i olika färger och att färgerna i päronen skulle blanda
ihop sig så att det inte blev så markanta kanter mellan de olika färgerna.
Men så blev det ju inte!
 
Så då smetade jag ut pastellfärgerna med handen och fingrarna över hela bilden eftersom
den redan "var förstörd".
Men då blev målningen lite bättre och resultatet blev som det syns på bilden här ovan.
 
 
 
Ännu en pastellmålning som inte blev så som jag hade tänkt mig.
 
Jag skulle måla färgglada fåglar som satt på grenar med färgglada löv.
Men innan jag hann måla färdigt så "tröttnade" jag på målningen.
Den blev inte alls så som jag hade tänkt mig och de torra pastellfärgerna smetade ut sig överallt på bilden.
 
Så då suddade jag med handen och fingrarna över hela bilden och då blev den "bättre".
Eller ja... kanske inte bättre, men häftigare och annorlunda.... typ.
 

 

Kommentarer :

#1: Tom

Hi Jaana!
Jåg har en frage om en gammal inlag i "jaanas gott & blandat"
om en tur til Stollbergs gruvor. https://jaanasgottoblandat.blogg.se/2015/april/paskfika-stollbergs-gruvor-frost.html
Är det OK som jåg benytte din bild av lyftestenen i en bok og websidan som inventerer alle Sveriges lyftestenar?
Tack så mycket om det!
MVH fra Holland, Tom Zandbergen

Svar: Hej Tom!
Det går bra att använda bilden.

Mvh Jaana
jagjaana.blogg.se

skriven
#2: Anonym

Super! Tack for dette, mvh, Tom

skriven

Kommentera inlägget här :